بسم الله الرحمن الرحیم
با سلامی مجدد
هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
بعضی خبرها انسان را متعجب و حیرت زده میکند!
بطور مثال مدلهای موی جدید.حیوانات عجیب و لباسهای آنهاو خیلی چیزهای دیگر که چندان مناسب شان والای جوانان ایرانی نیستند!
به این خبر توجه فرمایید:
افزایش خالکوبی در میان دختران
داشتن یک خالکوب ماهر این روزها برای هر آرایشگاهی میسر نیست و در واقع یک امتیاز ویژه برای آرایشگاه به حساب میآید. چرا که درخواست زنان برای انجام خالکوبی بالا رفته و خیلیها حاضرند مبالغ هنگفتی را بابت این کار بپردازند.
به گزارش «جهان» و به نقل از برنا، دستش را با سختی بالا می آورد. درد یک لحظه هم امانش نمی دهد. نگاهش را از پشت اشکی که از شدت درد در چشمهایش حلقه زده میدوزد به نقش گلی که قرار بوده روی دستش خالکوبی شود.
یک مرتبه آسمان و زمین و هر چه در آنها وجود دارد همه با هم خراب میشود روی فرق سرش.
از آن گلی که روز قبل آرایشگراز روی آلبوم نشانش داده بود هیچ چیز پیدا نبود جز یک عالم رنگ و خون!
"این که چیزی نیست. اولش همه همین طوری می شن. چند روز که بگذره همونی می شه که می خواستی."
اینها را نسرین جون، آرایشگر یکی از آرایشگاههای نسبتا معروف تهران به دختر جوانی که برای خالکوبی روی دستهایش به اینجا آمده است می گوید وتوضیح می دهد که "یکی دو ساعت این باندها رو روی قسمت تاتو شده نگه دار، بعد هم با آب ولرم و صابون شستشو بده اگر هم دیدی حساسیت پیدا کرد و پوست پوست شد یک کم از این پماد و یتامین بزن روش.
" داشتن یک خالکوب ماهر این روزها برای هر آرایشگاهی میسر نیست و در واقع یک امتیاز ویژه برای آرایشگاه به حساب میآید.
خانمهایی که روی صندلی های انتظار آرایشگاه نشستهاند، اعتقاد دارند کار خالکوبی نسرین جون در کل تهران لنگه ندارد. خود نسرین می گوید: "این کار تخصص ویژه میخواهد، هرکسی نمی تونه انجامش بده. بعضیها فکر میکنند همین که بتونند یه مقدار رنگ رو با یه سوزن چرخان وارد پوست کنند و طرح بزنند، کافیه. بعدش هم برن آرایشگاه بازکنند و شروع کنن به تاتو کردن. آنوقت هزار و یک مدل مشکل بوجود می آورند."
خالکوبی؛ عامل شیوع بیماریها
خالکوبی هم یکی از راههای خودنمایی است مثل بقیه راهها. یک نفر به خاطر اینکه خودش را به دوستانش اثبات کند، دست به این کار میزند و دیگری برای اینکه مبادا یک ثانیه هم بدون آرایش ظاهر شود، پوستش را دفتر چرکنویس نمادها و سمبلها و رنگها قرار می دهد. خلاصه خالکوبی به هر دلیلی و با هر هدفی که انجام شود، واقعیتی است پردرد و رنج! یکی از متخصصین پوست و مو در این زمینه می گوید: خالکوبی در کل جنبه پزشکی دارد و فقط باید در صورت لزوم توسط پزشک متخصص انجام شود.
حمیدرضا فخا رادامه می دهد: متاسفانه بسیاری از خانمهای ایرانی بدون در نظر گرفتن مضرات تاتو، سراغ افراد غیر متخصص می روند.
آنها هم برای اینکه متحمل هزینه زیاد نشوند، از رنگهای غیر مجاز و بدون استاندارد استفاده میکنند.
او در باره تجویزهای خود سرانه خانمها برای رفع مشکلات ناشی از خالکوبی می گوید: نصف بیشتر خانم هایی که خالکوبی روی بدنشان انجام می دهند، دچار مشکلات و عوارض ناشی از آن می شوند. بسیاری از آنها حتی در این مرحله هم به تجویز آرایشگرها و افراد غیر متخصص عمل می کنند و به پزشک مراجعه نمی کنند.
این متخصص درباره بیماریهای شایع عفونی و مسری که از این طریق بروز پیدا میکند،می گوید: اغلب کسانی که برای تاتو کردن به مکانهایی غیربهداشتی و بدون مجوز قانونی مراجعه می کنند، به علت استفاده از سوزنهای آلوده و چند بار مصرف، به بیماری ایدز دچار می شوند.
فخار میافزاید: هپاتیت یکی دیگر از بیماریهایی است که به وسیله خالکوبی شایع میشود. تحقیقات اخیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی نشان داده است افرادی که روی قسمتهای مختلفی از پوستشان خالکوبی کرده اند، 9 برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به هپاتیت قرار می گیرند.
ظهور قبیله در دنیای مدرن
از این که اولین بار چه کسی تصمیم گرفت پوستش را در اختیار نقاشان قرار دهد تا خالها و نمادهای مختلف را رویش ضرب کنند، اطلاع خاصی از دست نیست .اما آن شخص هردلیلی هم که برای کارش داشته مطمئنا با دلایل خالکوبی شوندههای امروزی زمین تا آسمان فرق میکند.
یکی از کارشناسان مردم شناسی در این زمینه می گوید: خالکوبی در اصل، ریشه قبیلهای و طایفهای دارد. در زمانهای بسیار دور برای اینکه افراد یک قبیله میان سایر قبایل شناخته شوند، از یک نماد ویژه ای که معمولا توسط بزرگ قبیله انتخاب میشد، استفاده میکردند.
مریم فرهودی ادامه میدهد: با وجود تمدن پیشرفته وگسترش شهرنشینی، دیگر جایی برای بروز آیینها و رسومات قبیله ای باقی نمانده است. اما آنطور که از شواهد پیداست انگاراین روزها گروههای مختلفی با انواع و اقسام آیینهای متنوع، جایگزین آنها شده اند.
وی با اشاره به اینکه رسم و رسومات جوانان امروزی، جامعه را روزبهروز، به سمت نظام قبیلهای پیش میبرد میافزاید: استفاده از نمادهای خاص وخالکوبیهایی به شکلهای اژدها، کژدم و دیگر چیزها در یک گروه، اعضای آن را به یک نوع طرز فکر خاص سوق میدهد و مجبورشان میکنند از قانونهای نانوشتهای پیروی کنند.
او در ادامه می گوید: اگر جامعه با همین منوال به سمت نمادگرایی، پیش رود تا چند سال آینده شاهد بازگشت نظام های قبیلهای خواهیم بود.